Opis obsahovej náplne :
Grafický dizajn a propagačná grafika
a.) Úvod do počítačovej grafiky
- základné pojmy a rozhľad v odbore Vektorová a bitmapová grafika (princípy, výhody, použitie) Farebné režimy RGB a CMYK Formáty súborov (pre tlač a web)
b.) Teória grafického dizajnu
- čo je to grafický dizajn
- dizajn a vedomie jednotlivca - biologické, kultúrne, sociologické aspekty
- interakcia s okolím - podnet, reakcia, asociácie
- prvky a ich vlastnosti - farba, tvar, veľkosť, povrch, symetria
- nezámerné hľadanie vzťahov a vzorov - harmónie, kontrasty, línie
- zámerné vytváranie prvkov a ich vzťahov - grafický dizajn
- základné kamene dizajnu - čiary, rámčeky, rástre, spád, prázdny priestor
- pracovné nástroje digitálneho dizajnéra - mriežky, vodítka, pravítka, stĺpce
- základné pravidlá dizajnu - jednotka, účelnosť, prehľadnosť
c.) Písmo, typografia, layout
- sadzba, písmo a zlom písma a anatómia písma (základné pojmy)
- fonty a ich delenie
- základné typografické prvky
- sadzba textu a druhy sadzby
- typografické pravidlá
- najčastejšie chyby
- psychológia čítania stránky
- rovnováha a vyváženosť textu a grafiky
- rytmus obsahov
d.) Farby a psychológia farieb
- farba vo fyzike
- viditeľné spektrum
- odraz svetla a vnímanie farieb
- miešanie farieb
- farebný priestor RGB a CMYK
- model HSV, LAB a ďalšie
- farby a bitový zápis
- delenie farieb
- farebný kruh a vlastnosti farieb
- vnímanie a delenie farieb
- farebné harmónie
- psychologické pôsobenie rôznych farieb
e.) Grafický dizajn - reklamná a propagačná grafika
- Adobe illustratot (kľúčová aplikácia)
- príkazy a nástroje
- panely a pracovné plochy
- vytvorenie a uloženie prvého dokumentu
- kresliace plátna a práca s nimi
- základné ovládanie dokumentu - lupa, navigátor, ručička
- nástroje Výber, Priamy výber, Kúzelná palička, Laso - úvodné oboznámenie
f.) Základy kreslenia v Illustratore
- základná pojmológia v Illustratore
- vytváranie jednoduchých ciest a režimy vyberania
- spájanie ciest
- ponuky nástrojov Základných tvarov
- jednoduché vyfarbenie objektov - výplň a ťah
- vytváranie skupín z objektov
- režim izolácie - práce vnútri skupiny objektov
- zarovnávanie objektov pomocou panelu Zarovnanie
- používanie vodítok a mriežok k rozvrhom
- inteligentné vodítka
g.) Vytváranie vlastných tvarov zo základných tvarov
- vytváranie objektov pomocou paletky Cestár
- režimy tvarov
- vytváranie tvarov pomocou funkcie Živá vektorizácia
h.) Kreslenie nástrojmi pero a ceruzka
- predstavenie nástrojov Pero
- vytváranie rovných a zakrivených čiar - rohové body
- vytváranie kriviek - kotevné body a úsečky
- kombinácie úsečiek a kriviek, výber a úprava ciest pomocou Priamy výber
- prevod rohových a kotevných bodov, odstraňovanie a pridávanie bodov pomocou Pera
- kreslenie ceruzkou
- nastavenia vlastností nástroja ceruzka
- vyhladzovanie čiar pomocou nástroja vyhladenie
- základy vyfarbovania a výplne čiar a objektov
i.) Transformácie a deformácie objektov
- zmena veľkosti objektov na ploche
- zmena veľkosti pomocou matematických metód - panel Transformácie
- práce s ponukou príkazov Transformovať: Zrkadlenie, Otáčanie, Deformovanie, - Skosenie, Prevracanie
- práca s efektom Transformovať a nástrojom Ľubovoľná transformácia
j.) Vyfarbovanie
- farebné režimy CMYK a RGB
- základné princípy vyfarbovania pomocou panelov Farby a Vzorník
- vytváranie a ukladanie vlastných farebných políčok
- dialógové okno Výber farby
- dostupné knižnice vzorníkov v Illustratore
- vytváranie skupín farieb
- panel Výber farieb (Color Guides)
- úprava farieb v kresbe
- maľovanie prechodmi a vzormi
- vytváranie vlastných vzorov
- vyfarbovanie grafiky pomocou funkcie Živá maľba
- panel Kuler
- prefarbovanie grafiky (variácie) pomocou panelu Prefarbenie (Recolor artwork)
k.) Práce s textom
- o textoch v Illustratore -prehľad možností a funkcií
- vytváranie bodového textu
- vytváranie textu v ploche (textový kontajner)
- zoznámenie sa s tokom textov
- nástroj Zvislý text
- nástroj Text na ceste
- základné úpravy textu - vyfarbovanie, formátovanie
- sadzba textov v Illustratore - predstavenie ponuky príkazov Voľby textu na ploche
- stĺpcová sadzba v Illustratore
- pokročilé typografické možnosti pri práci s textami
- vytváranie odstavcových a Znakových štýlov a práca s nimi
- kopírovanie vlastností textu a aplikovanie na iný text
- obtekanie textu okolo objektu na ploche
- vytváranie obrysov z textov
- niektoré efekty a práce s textami - pokrivenie obálkou, efekty štýlov, transformácie
l.) Vrstvy
- koncept práce a organizácie obsahov pomocou vrstiev
- vytváranie vrstiev a podvrstiev
- vytváranie skupín vrstiev
- zobrazovanie, skrývanie, zamykanie a presúvanie vrstiev v poradí
- vyberanie objektov pomocou panelu Vrstiev - zacieľovanie
- zlučovanie a izolovanie vrstiev
m.) Prechody
- panel Prechody a Nástroj Prechod
- tipy prechodov
- vytváranie prechodov kreslením v ploche
- práce s prechodmi v paneli Prechod pomocou bežcov
- aplikácia prechodu na niekoľko objektov
- vytvorenie plynulého farebného prelínania
n.) Maľovanie, stopy
- štetec a jeho nastavenia - predvoľby
- štetec Bol brush
- aplikovanie stopy na ťah štetca pomocou panelu Stopy
- knižnice stôp
- kreslenie a úprava ciest pomocou Štetca
- aplikácia rozsievacích stôp na cesty
- zmena farebných vlastností stôp
- používanie kaligrafických stôp
- používanie stôp so vzorkami
- efekty ponuky Kliky-háky
- vytváranie a ukladanie vlastných stôp
o.) Symboly
- koncept a princíp symbolov v Illustratore
- panel Symboly a vytváranie instancií
- knižnice symbolov
- zrušenie väzby na symbol
- úprava symbolov
- ukladanie vlastných symbolov do knižníc
- symboly pre aplikáciu Flash CS5.5
p.) Efekty
- o efektoch Illustratora a Photoshopu
- aplikovanie efektov na existujúci objekt - galéria Efektov
- úprava nastavení efektov
- úpravy objektu pomocou efektov Pokriviť
- 3D efekty v Illustratore - Obkrúžiť, Vytvlačiť a skosiť
- mapovanie symbolu na objekt 3D
- mapovanie obrázkov Photoshopu
r.) Panel vzhľad a štýly
- sila a výhody panelu Vzhľad
- úprava existujúcich vlastností a efektov objektu v paneli Vzhľad
- pridávanie nových vlastností v paneli Vzhľad
- pridávanie duplikovaných ťahov a výplní
- používanie grafických štýlov
- vytvorenie a uloženie grafického štýlu v paneli Grafické štýly
- práce v paneli Grafické štýly
s.) Kombinovanie vektorovej grafiky s bitmapami
- o základných princípoch vektorových a bitmapových grafík
- vkladanie súborov JPG a Photoshopu do dokumentu v Illustratore
- vkladanie dokumentov iných formátov (PDF)
- maskovanie a orezávanie bitmapových grafík
- úprava masiek, vytváranie zložitých ciest a masiek krytia
- kombinovanie kresieb, obrázkov a textov - sadzba a koláže v Illustratore
t.) Illustrator a iné aplikácie
- export a import súborov formátu Adobe Illustrator a Photoshop
- úprava naviazaných dokumentov a objektov - panel Väzby
- integrácia Illustratora s aplikáciou Flash CC
- vkladanie natívnych súborov Illustratora do programu InDesign CC
u.) Príprava grafiky pre tlač a web-export
- princíp tlače a tlačových zariadení
- proces zlučovania grafiky v Illustratore počas prebiehajúceho exportu
- rastry, farby a priame farby
- zlučovanie grafík a zlučovanie priehľadnosti
- rastrovanie efektov Illustratora počas tlačovej úlohy
- farebné výťažky a pretlač
- dialógové okno Tlač v Illustratore
- tlač do formátov EPS, PS, PDF
- princípy optimalizácie grafiky pre web
- webové formáty obrázkov a výber vhodného formátu pre rôzny typ grafiky
- dialógové okno Uložiť pre web a zariadenia (Save for web and device)
- export webovej grafiky
